- Motorower MR02 "Żak"
- Marka: ZMZ
- Model: MR 2 ŻAK
- Producent: Zakłady Metalowe Wrocław Zakrzów ul. Przedwiośnie 2
- Lata produkcji: 1960 -1965 (1963 jak podają źródła Polaru a dawniej Zakłady Metalowe Wrocław Zakrzów)
- Ilosc egzemplarzy: ? (90 tysięcy łacznie z Rysiem)
Historia powstania:
- Wysokie koszty wytwarzania motoroweru Ryś zmusiły producenta do opracowania tańszego\ uproszczonego modelu. Powstały dwa prototypy. Pierwszy różnił sie dość istotnie od Rysia m.in. zawieszeniem przednim na krótkich wahaczach oraz zawieszeniem tylnym na dwóch teleskopach. Rama była w części przedniej rurowa a w cześci tylnej tłoczona. Siodlo zostało wykorzystane z Rysia, natomiast lampa przednia prawdopodobnie pochodziła z Simsona. W prototypie użyto silnika SM01 bez zmian. Model ten wymagał dość istotnych zmian w oprzyrządowaniu i w związku z tym sporych nakładów na uruchomienie produkcji.
- Drugi prototyp był praktycznie Rysiem ogołoconym ze wszystkich "bajerów". Zniknęły więc, osłona silnika, tylna obudowa, osłona lampy, a głębokotłoczony błotni przedni został zastąpiony płytkim, takim jakie miały późniejsze Komary. Zawieszenie tylne i przednie pozostawiono bez zmian, a siodło kanapowe zastąpiono siodłem typu rowerowego(to na zdjęciu wygląda mi na siodło z Simsona, a w pojazdach seryjnych stosowano siodła z pokryciem gumowym.
Silnik tego prototypu wraz z osprzętem jak widać na zdjęciu pochodził z Rysia i był również wyposażony w dekompresor. Na zdjęciu można również znaleźć napęd szybkościomierza, nie jest on jednak z niczym połączony. Ciekawostką jest również puszka narzędziowa na błotniku tylnym, niewystępująca w motorowerze seryjnym, gdzie zastąpiono ją torebką typu rowerowego.
W motorowerze seryjnym całkowicie nową konstrukcją był natomiast silnik. W miejsce SM01 zastosowano silnik typu S38, mniejszy, nowocześniejszy i bardziej ekonomiczny. Była to konstrukcja opracowana przez: mgr inż Wiesława Wiatraka w roku 1958.
Produkcję nowego silnika ulokowano w Nowej Dębie koło Tarnobrzegu, późniejszego jedynego krajowego producenta silników motocyklowych.
W stosunku do Rysia uproszczono również instalacją elektryczną rezygnując z sygnału elektrycznego na rzecz dzwonka rowerowego. Żaki pozbawione były chromowanych ozdób i nawet obręcze kół były lakierowane w kolorze nadwozia.
Żaki występowały w dwóch odmianach: z częścią przednią taką jak w Rysiu - tak jak na rysunku u góry strony i ten szaroniebieski na zdjęciach , oraz z oddzielnym reflektorem - taki właśnie jest mój zielony Żak na zdjęciach poniżej.
- 15 maja 1963 roku na wniosek ówczesnego kierownika ZM Zakrzów Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego zdecydowało aby produkcją motorowerów przenieść do Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy skupiając się wyłącznie na produkcji chłodziarek.
Silnik:
- Typu S38 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tloka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprezania 6,5. Moc maksymalna 1,8 KM (36 KM/l) przy 5000 obr/min.Cylinder ze stopu lekkiego z tuleja zeliwna, glowica ze stopu lekkiego. Wal korbowy i stopa korbowodu lozyskowane tocznie. Rozrusznik nozny - pedaly. Paliwo - mieszanka (1:20) z olejemLux10
Gaźnik:
- Poziomy typu G12 z centralnym plywakiem o srednicy gardzieli 12 mm. Glówna dysza paliwowa 0,55 mm. Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Sprzegło:
- Mokre dwutarczowe z wkladkami korkowymi i sprezyna centralna umieszczone na wale korbowym silnika..
Skrzynia biegów:
- Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmana biegów lewa rekojescia kierownicy. Wskaznik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-29,16, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-1,68, II-1. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Napęd:
- Łancuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekladnia zebata o zebach skosnych , przelozenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do kola tylnego czesciowo oslonietym lancuchem ˝"x4,8 o 114 ogniwach, przelozenie 2,68
Podwozie:
- Rama otwarta rurowa spawana. Zawieszenie kola przedniego teleskopowe bez tlumienia, o skoku 85 mm. Zawieszenie kola tylnego na podwójnym wahaczu ze sprezyna centralna i tarczowym amortyzatorem ciernym o regulowanym tlumieniu. Skok zawieszenia 80 mm. Siodlo pojedyncze z regulacja wysokosci.. Dzwonek typu rowerowego.
Koła:
- Niewymienne o srednicy obreczy 23". Ogumienie 2,125-23. Cisnienie powietrza przód 1,75, tyl 2,25 bar.
Hamulce:
- Bębnowe sterowane mechanicznie. Bebny ze stopu lekkiego, zebrowane z wtopiona zeliwna wkladka. Srednica bebnów 97 mm. Szerokosc szczek 20 mm
Instalacja elektryczna:
- Jednoprzewodowa o napieciu 6V. Pradnica- iskrownik dwucewkowa o mocy 17W. Pradnica umieszczona na lewym czopie walu korbowego pod kolem magnesowym. Wyprzedzenie zaplonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Swieca zaplonowa M14x175. Odstep elektrod swiecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuswiatlowa 15/15W, tylna 3W. .
Pojemnosci:
- Skrzynka biegów 0,75 l
- Zbiornik paliwa 5,75 l
Cieżar:
- Cieżar własny 52 kg, ciezar max 137 kg
Zużycie paliwa:
- 2,5 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki:
- Zdolnosc pokonywania wzniesien 25%,
- Stosunek mocy silnika do ciezaru 30 KM/T
- Szybkosc maksymalna 50 km/h,
- Szybkosc uzytkowa 35 km/h
Stosowane barwy nadwozia:
- Wisniowa, szara, szaro-wisniowa, zielona, szaro-niebieska
|
|
|
»
Strona główna
»
Forum Dyskusyjne
»
Galeria Zdjęć
»
Motorowery
»
Motocykle
»
Skutery
»
Teksty
»
Kontakt
|